Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
0.2 Burgerzaken |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2021 | Belangrijkste resultaten 2021 | |
---|---|---|
Eind 2020 is de twee-jaarlijkse burger- en ondernemerspeiling gehouden van Waarstaatjegemeente. Een van de uitgangspunten van onze dienstverlening is digitaal waar kan en persoonlijk waar nodig. Door digitalisering en meer aandacht voor identiteitsfraude is het vakgebied burgerzaken in ontwikkeling. Meer aandacht voor adresfraude in het kader van ondermijning. Vanuit BZK is een traject ingezet om te komen tot een uniforme Samenhangende Objectenregistratie met daarin basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid. Op 17 maart 2021 vinden de verkiezingen voor de tweede kamer plaats. | Wij hebben de dienstverlening aan inwoners en bedrijven verder verbetert op basis van de uitkomsten van de peilingen in 2020 en de continue feedback die wij vragen. We onderzoeken of we chat kunnen invoeren om gebruikers te kunnen ondersteunen die vastlopen in het digitale proces. Het team burgerzaken is zo ingericht dat zij klaar is voor de toekomst. We starten met huisbezoeken om adresfraude tegen te gaan. Toewerken naar een Samenhangende Objectenregistratie. Goed verlopen verkiezingen voor de tweede kamer op 17 maart 2021 met extra aandacht voor toegankelijkheid. | |
Toelichting
Dienstverlening
De gemeente Voorschoten streeft naar een tijdige, duidelijke en vraaggerichte dienstverlening. In 2020 is de twee-jaarlijkse burgerpeiling en ondernemerspeiling gehouden. De feedback uit deze peilingen en de continue feedback die wij vragen zetten wij in om de dienstverlening verder te verbeteren. De ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening gaan echter snel. De technologische ontwikkelingen en het tempo waarin het bedrijfsleven –en andere overheidsorganisaties– deze omarmen, zorgen voor een steeds hoger verwachtingsniveau bij onze inwoners en ondernemers. Inwoners en ondernemers verwachten die handige nieuwe technologie en service óók van hun publieke dienstverlener. Wij volgen deze ontwikkelingen nauwgezet en sluiten hier met onze digitale dienstverlening op aan. Nadrukkelijk houden we daarbij in de gaten dat de dienstverlening ook toegankelijk blijft voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. In 2021 willen we daarom onderzoeken of we kleinschalig kunnen starten met het invoeren van chat om gebruikers te kunnen ondersteunen die vastlopen in het digitale proces. Daarnaast blijft de gemeente goed bereikbaar via het telefoonnummer 14070 en kunnen inwoners die dat willen langs komen op het gemeentehuis om hun zaken te regelen.
Burgerzaken
Op het gebied van Burgerzaken spelen veel ontwikkelingen waardoor het werk gaat veranderen en er andere vaardigheden van medewerkers worden gevraagd. Dit betreft digitalisering van producten, maar ook de introductie van een nieuwe digitale identiteit (E- ID) waarmee de gemeentelijke taak van identiteitsvaststelling steeds belangrijker wordt. Ook worden de vraagstukken complexer. Klanten bereiden zich goed voor en hebben hoge verwachtingen van de dienstverlening. Hiervoor worden andere competenties en vaardigheden gevraagd en daarom zetten we in op extra training en opleiding van de medewerkers van burgerzaken om klaar te zijn voor de toekomst.
Adresfraude
Er wordt extra ingezet in de aanpak van adresfraude. Dit past binnen de ondermijningsproblematiek, die momenteel grote aandacht heeft. Vanuit de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) krijgt de gemeente signalen van die wijzen op een verkeerde adresregistratie. Bijvoorbeeld: te veel bewoners per vierkante meter, post die de afzender retour krijgt of een vreemde samenstelling van een huishouden op een adres. Deze signalen worden via het Informatieknooppunt van LAA geanalyseerd en geschikt gemaakt voor onderzoeken door gemeenten. Als onderdeel van het adresonderzoek gaan wij huisbezoeken inzetten en corrigeren waar nodig de BRP. Zodat rijksdiensten op basis van de uitkomsten hun dienstverlening voor die bewoner waar nodig kunnen aanpassen, zoals een huurtoeslag, studiefinanciering of uitkering.
Samenhangende Objectenregistratie
Het ministerie van BZK is gestart met doorontwikkeling in samenhang van de geo-basisregistraties (DiS Geo). Doelstelling daarvan is meer samenhang te creëren in de geo-informatie infrastructuur. Onderdeel is de doorontwikkeling van enkele bestaande geo-basisregistraties tot een samenhangende objectenregistratie. In de objectenregistratie gaan in ieder geval de objecten van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT) op. Dit traject bestrijkt meerdere jaren waarbij in stappen wordt toegewerkt naar een Samenhangende Objectenregistratie.
Verkiezingen
Op 17 maart 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Voor meer dan 2 miljoen Nederlanders is het uitbrengen van hun stem bij verkiezingen niet vanzelfsprekend. Door een lichamelijke en/of andere beperking hebben zij moeite om aan het stemproces deel te nemen. Het streven is dat alle stembureaus volledig toegankelijk zijn. Als dat nog niet haalbaar is zal dat duidelijk gecommuniceerd worden met daarbij het aangeven van het dichtstbij gelegen wel volledig toegankelijke stembureau.