Begroting 2021

P0 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

Wat gaan we daarvoor doen ?    

0.1 Bestuur

Belangrijkste ontwikkelingen 2021

Belangrijkste resultaten 2021

Focus van regionale samenwerking in de Leidse regio
Opgavegericht werken
Omgevingswet

Twee separate gemeentelijke organisaties (voor Wassenaar en Voorschoten)
Start van de taskforce Participatie met 3 pilots "(Samen Doen
Intensivering van samenwerking in de Leidse regio en gezamenl ijke toekomst bepalen
We zijn gestart met een meer opgavegericht werken met hulp van Twynstra Gudde
Toewerken naar invoering omgevingswet 2022 en zorgen dat de stappen worden genomen om dit te kunnen realiseren

Toelichting

Organisatorische ontwikkelingen
Nu hebben de gemeenten Wassenaar en Voorschoten nog één ambtelijke organisatie, de Werkorganisatie Duivenvoorde. We gaan de taken van de gemeente Voorschoten echter anders organiseren. Door het in 2020 genomen besluit de ambtelijke samenwerking met Wassenaar te beperken heeft Voorschoten vanaf 1 januari 2021 weer een eigen gemeentelijke organisatie. In het gemeentehuis van Voorschoten werken de medewerkers dan volledig aan onze eigen opgaven in het belang van onze  inwoners en ons dorp. De afstand tussen medewerkers en bestuurders wordt daardoor kleiner. Het weer opbouwen van een eigen organisatie is geen gemakkelijke opgave. Wij doen het om beter werk te leveren voor onze Voorschotense gemeenschap, maar beseffen dat er ongetwijfeld startproblemen en overgangsproblemen zullen zijn. Dat vraagt de eerste maanden van 2021 extra aandacht van alle betrokkenen.

Nieuwe kroonbenoemde burgemeester
Eind 2020 start de procedure om te komen tot een nieuwe kroonbenoemde burgemeester voor Voorschoten. Deze procedure zal voor een groot deel in 2021 plaatsvinden.

Opgavegericht werken
We gaan steeds meer opgavegericht werken. Daarbij staat de opgave/ambitie centraal. We zijn er hard mee bezig om dit door te voeren in de organisatie. Dat betekent dat de opgaven en behoeften van onze inwoners, organisaties en bedrijven centraal staan zodat we, waar mogelijk samen met hen kunnen sturen op het juiste resultaat.

We doen meer aan Participatie
Door belanghebbenden op het goede moment te betrekken bij plannen worden de beste resultaten bereikt. Sommige plannen worden alleen met de betreffende wijkbewoners besproken, andere plannen met alle geïnteresseerden in het dorp; participatie op maat. Ook de mate van participatie kan op maat; soms is goede informatie of goed overleg voldoende, bij andere plannen kunnen  bewoners het initiatief nemen of overnemen. Belangrijk is dat vooraf duidelijk is wat de door de raad vastgestelde kaders zijn. Met drie pilots onder regie en een in te stellen taskforce “samen doen” willen we de bestaande participatieprocessen verder verbeteren.

Regionale Samenwerking
Er wordt door Voorschoten veel samengewerkt in de regio, dat kan op verschillende schaalniveaus zijn. Op Holland Rijnland-niveau, maar ook in de Leidse regio of Hollands Midden. We willen de Focus op de Leidse regio en Hollands Rijnland versterken.
Vorig jaar is de regionale agenda omgevingsvisie vastgesteld. Ook zijn er diverse stappen gezet waar het gaat om het ”omklappen” van het sociaal domein van de voormalige Haagse regio naar de Leidse regio.
We zullen voorstellen doen voor omklappen van de samenwerking voor jeugd, maatschappelijke ondersteuning en arbeidsparticipatie (het sociaal domein) naar de leidse regio.

Invoering Omgevingswet
Op 1 januari 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Het motto van de Omgevingswet is ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen van kwaliteit’. Het gaat daarbij om het zorgdragen voor een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving en goede omgevingskwaliteit. De gebruiker van de leefomgeving wordt daarbij centraal gesteld. De transitie van de Omgevingswet duurt tot 2029 met tussenliggend een aantal landelijke momenten waarop we zaken geregeld moeten hebben.
In 2021 moet door de raad in ieder geval een besluit genomen worden over:

  • een generiek delegatiebesluit;
  • doorwerkend adviesrecht van de raad;
  • participatiebeleid onder de Omgevingswet;
  • gemeentelijke commissie voor de fysieke leefomgeving.

Daarnaast worden zeker drie plannen van aanpak ter besluitvorming voorgelegd, dat zijn plan van aanpak omgevingsplan, omgevingsvisie en invoering Omgevingswet periode 2021 tot en met 2023 (inclusief een financiële herijking van de invoering).
Verder moeten we aangesloten zijn op het landelijke digitale stelsel Omgevingswet, moeten processen en systemen zijn aangepast om een omgevingsvergunning binnen 8 weken af te kunnen geven, zijn structurele kosten door de Omgevingswet vanaf 1-1-2022 in de P&C cyclus meegenomen en zijn werkafspraken met (keten)partners gemaakt. Indien deze werkafspraken tot extra kosten leiden die niet via de generieke bijdrage kunnen worden afgedekt dan zal dit aan de gemeenten worden doorberekend.

Toelichting
Tot aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet richten wij ons op de zogenaamde minimale acties en de adviezen van de VNG. Daarbij stellen we ons gedurende de invoering telkens de volgende vragen:

  • wat moeten we vanaf de invoeringsdatum Omgevingswet kunnen (vaardigheden) en weten (kennis);
  • wat hebben wij als bestuurders maar ook als ambtelijk apparaat nodig om deze kennis en vaardigheden eigen te maken;
  • welke vraagstukken/opgaven die we hebben liggen kunnen we nu al in lijn met de Omgevingswet oppakken om zo te oefenen, leren, benodigde vaardigheden eigen te maken;
  • wat is het benodigd krediet ten laste van de reserve Omgevingswet, dat gevraagd moet worden.

Via het spoorboekje Invoering Omgevingswet houden wij de gemeenteraad op de hoogte van de ontwikkelingen en stappen waarvoor de raad aan zet is.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2020 10:45:26 met de export van 09/21/2020 13:26:18