Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
2.2 Parkeren |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2021 | Belangrijkste resultaten 2021 | |
---|---|---|
Toename vraag oplaadpunten voor elektrische auto’s | Uitbreiding aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s Uitbreiden fietsparkeerterrein bij station De Vink | |
Toelichting
Uitbreiding aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s
Een trend die in 2021 doorzet is de toename van het aantal elektrische auto’s en de vraag naar meer en een goede infrastructuur van elektrische oplaadpalen. Het huidige contract voor de plaatsing van elektrische oplaadpalen op aanvraag eindigt medio 2021. In samenspraak met regionale partners wordt een vervolg gegeven aan het ontwikkelen van nieuwe kaders voor de plaatsing van elektrische oplaadinfrastructuur. De planning van Holland Rijnland om de kaders op te stellen is nog in 2020, waarna het naar de lokale situatie moet worden omgezet. Hier wordt ingezet op een goede infrastructuur om in de groeiende vraag te voorzien. Op basis van dit nieuwe kader wordt de plaatsing van elektrische oplaadpalen na het aflopen van het huidige contract medio 2021 voortgezet.
Uitbreiden fietsparkeerterrein bij station De Vink
In 2016 is het bestuursakkoord fietsparkeren bij stations vastgesteld om landelijk de grote tekorten aan fietsparkeerplaatsen op te lossen. Bij station de Vink zijn momenteel 720 fietsparkeerplekken, verdeeld over de Voorschotense en de Leidse zijde. De bezettingsgraad is momenteel ruim 90%. Prognoseberekeningen van ProRail komen voor 2030 uit op 1.122 plekken. In samenwerking met de Provincie Zuid Holland en de gemeente Leiden is een ontwerp uitgewerkt voor de uitbreidingsopgave van 400 plekken die wordt verdeeld tussen de Voorschotense en Leidse zijde. Het merendeel van de kosten wordt vergoed door het Rijk en de provincie Zuid-Holland. De gemeente Voorschoten neemt 10% van de kosten voor haar rekening. De middelen hiervoor zijn door de Raad reeds beschikbaar zijn gesteld.