Begroting 2021

P2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

Wat gaan we daarvoor doen ?    

2.1 Verkeer en vervoer

Belangrijkste ontwikkelingen 2021

Belangrijkste resultaten 2021

Aanleg RijnlandRoute

MIRT-verkenning A4 Burgerveen – N14

Toename verkeersdruk

In stand houden fysieke leefomgeving

Uitvoering plan van aanpak fietsveiligheid

Verbeteren Lammenschansplein

Toelichting

Aanleg RijnlandRoute
Eind 2020 zijn de beide tunnelbuizen van de RijnlandRoute (N434) geboord en in 2021 start de afbouwfase. Openstelling van de N434 wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2023. De aanbesteding van het projectonderdeel Europaweg/Lammenschansplein start in 2021. Vanuit de gemeente wordt getracht de verkeershinder van de bouwwerkzaamheden op en rondom het Voorschotense wegennet tot een minimum te beperken.  

MIRT-verkenning A4 Burgerveen - N14 en geluidschermen langs A4
Rijkswaterstaat is in 2018 de MIRT-verkenning A4 Burgerveen-N14 begonnen. De aanleiding voor deze MIRT-verkenning is het verbeteren van de doorstroming op de A4 tussen het knooppunt Burgerveen en de N14. Momenteel wordt de toevoeging van een rijstrook in beide richtingen onderzocht om de capaciteit te vergroten. Deze verbreding vraagt om een zorgvuldige ruimtelijke inpassing. Vanuit Voorschoten wordt de voortgang van de realisatie van een geluidsscherm langs de A4 gevolgd en gepleit om nadrukkelijk te kijken naar overige maatregelen die negatieve effecten verminderen. Hierbij wordt vooral gefocust op de voortgang van de op 20 februari 2019 aangenomen motie van Provinciale Staten. In deze motie wordt Gedeputeerde Staten opgeroepen om een geluidswerende voorziening langs de A4 ter hoogte van Leidschendam-Voorburg en Voorschoten te realiseren.

In stand houden fysieke leefomgeving
Het in stand houden van de fysieke leefomgeving is er opgericht om met minimale kosten de veiligheid en functionaliteit te borgen en kapitaalvernietiging te voorkomen. Er komen echter grote ontwikkelingen op ons af zoals onder andere klimaatverandering en energietransitie. Ook is het onderhoud van de  leefomgeving van invloed in welke mate gemeentelijke doelen en ambities worden bereikt. Bij het in stand houden van de fysieke leefomgeving zijn er daardoor kansen en mogelijkheden om in te spelen op deze ontwikkelingen en bij te dragen aan de gemeentelijke doelen. Wij werken toe naar een verdere verbinding van strategische, tactische en operationele doelen zodat inzichtelijk wordt wat de bijdrage van het in standhouden van de fysieke leefomgeving is voor het bereiken van de gemeentelijke doelen.

Uitvoering plan van aanpak fietsveiligheid
In 2020 is een start gemaakt met de aanpak van de fietsknelpunten die voortkomen uit het plan van aanpak fietsveiligheid. In 2021 zal hier verder mee worden gegaan. Hierbij is er ook aandacht voor het bereiken van (fiets)veiliger verkeersgedrag.  

Lammenschansplein
Het overleg met gemeentes Leiden en de provincie, gericht op betere verkeersdoorstroming van het Lammenschansplein, ook tijdens de reconstructie, wordt voortgezet.

Deze pagina is gebouwd op 10/05/2020 10:45:26 met de export van 09/21/2020 13:26:18