Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
5.3 Cultuurpresentatie,-prod.en-particip |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2021 | Belangrijkste resultaten 2021 | |
---|---|---|
Cultuurbeleid | Cultuurbeleid | |
Toelichting
Cultuurbeleid
De cultuurnota heeft een geldigheidsduur tot 2021. In de praktijk blijkt het maken van een dergelijk document veel tijd te kosten terwijl in de snel veranderende samenleving de houdbaarheid snel verstrijkt. Daarom wordt gezocht naar een vorm met een flexibelere opzet die meer op de actuele ontwikkelingen kan aansluiten. Meer gericht op hoofdlijnen en een meer prominente rol voor inbreng, initiatieven en samenwerking door inwoners en betrokken partijen.
Dit beleid zal gericht zijn op het zoveel mogelijk in stand houden van bestaande voorzieningen, zoals de bibliotheek. De invulling van de benodigde randvoorwaarden, zoals samenwerking en huisvesting, wordt daarbij betrokken.
Samenwerking tussen culturele en andere organisaties wordt op basis van de Maatschappelijke agenda en de bijbehorende subsidieregeling gestimuleerd. Op basis van de resultaten van een onderzoek naar de haalbaarheid van een multifunctionele accommodatie zal de raad besluiten nemen, zoals uitgezet in paragraaf 0.3 van deze toelichting.
Cultuurfabriek Voorschoten
In de Cultuurfabriek Voorschoten is een partner gevonden die in feite invulling geeft aan de wens uit het coalitieakkoord om een cultuurkoepel te vormen. Met de Cultuurfabriek vindt overleg plaats om afspraken over de rol van en overlegvorm van de Cultuurfabriek Voorschoten met de gemeente meer te formaliseren. En hen in hun rol als koepel te betrekken bij het nieuwe beleid.
Cultuureducatie met kwaliteit
Door extra beschikbaar gestelde middelen kan voor de periode 2021-2024 in regioverband ingezet worden op:
- Professionalisering: Voortzetting en verdieping van de ontwikkeltrajecten gestart in de vorige CMK-periode. Hierbij worden de scholen begeleid in hun ontwikkeling ter verbetering van de kwaliteit van cultuureducatie op de betreffende school;
- Platform: Er wordt een platform (regionaal) gecreëerd dat de verbinding tussen binnen- en buitenschools leren zichtbaar maakt;
- En indien mogelijk, Om de hoek: Samen met een wijk worden activiteiten ontwikkeld en uitgevoerd die kinderen de kans bieden, actief creatief en onderzoekend aan de slag te gaan, Met speciale aandacht voor kinderen die, om wat voor reden ook, weinig tot geen toegang hebben tot deze onderwerpen.