Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
1.2 Openbare orde en veiligheid |
---|
Belangrijkste ontwikkelingen 2021 | Belangrijkste resultaten 2021 | |
---|---|---|
Toename van aantal mensen met verward gedrag, mensen met zorgvraag (zorgmijders) en/of daaraan gerelateerde woonoverlast; Toename meldingen in de relationele sfeer; Vergrijzing bevolking; Invoering van de Wet VGGZ; Toename van verkeersstromen waardoor risico’s op stagnatie/afname doorstroming en veiligheid van het verkeer; Toenemende focus op de aanpak van lokale ondermijnende criminaliteit; Toegenomen noodzaak tot regionale afstemming en samenwerking bij de bovenlokale aanpak van veiligheidsvraagstukken; Terugtredende politie op aantal handhavingstaken ten gevolgen van onderbezetting politie. | Verbinding tussen zorg en veiligheidsdomein versterken; Samen met politie en Veilig Thuis en overige partners het bewustzijn vergroten op o.a. het signaleren van huiselijk geweld en het vroegtijdig opstarten van (hulp)trajecten; Implementatie Wet VGGZ; Samen met buurtbemiddeling aanpak van woonoverlast intensiveren Verbetering van de doorstroming van het verkeer en vermindering van het aantal aanrijdingen. Het versterken van de aanpak ondermijning met behulp van het lokale meldpunt en de lokale en districtelijke ondermijningstafels; Het vergroten van de bestuurlijke weerbaarheid; De instelling van een bovenlokaal veiligheidsfonds t.b.v. de financiering van regionale veiligheids-voorzieningen (zoals het RIEC, HEIT en RSIV); Samenwerking verder versterken tussen handhavers (boa’s) gemeente en politie; Intensiveren controles van handhavers op basis van prioritering. | |
Toelichting
In 2019 is het meerjarig integraal veiligheidsbeleid 2019-2022 opgesteld, waarin de belangrijkste ontwikkelingen voor die periode zijn opgenomen. De belangrijkste vijf prioriteiten, vormende basis voor een focus op aanpak :
- Integrale aanpak jeugdoverlast gericht op toezicht & handhaving en tegelijkertijd op hulp- en zorgverlening.
- Samen met bewoners en jongeren creëren van geschikte ontmoetingslocaties voor jongeren.
- Controles op verschillende vormen van overlast (jeugd- geluid en woonoverlast), evenementen, drank- en horecawetgeving.
- Samen met politie en Veilig Thuis en overige partners de awareness vergroten op het signaleren van huiselijk geweld en het opstarten van (hulp)trajecten.
- Samen met de afdeling verkeer wordt de fietsveiligheid en verkeersveiligheid rondom scholen aangepakt. Overhangend groen bij risicowegen krijgt extra onderhoud.
- In samenwerking met het sociaal domein en de regio versterken van de integrale aanpak op zorg en (woon)overlastdossiers.
- Het geven van voorlichting over ondermijnende criminaliteit. In samenwerking met ketenpartners signaleren en uitwerken van signalen van ondermijnende criminaliteit. Invulling geven aan de implementatie en borging van de verschillende werkprocessen.
De gemeentelijke taken op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn heel breed. Naast de genoemde, verwachte ontwikkelingen zal op basis van lokale en landelijke trends beleid worden opgesteld of bijgesteld. Ook worden waar nodig gerichte acties ingezet, bijvoorbeeld rondom High Impact Crimes.
Implementatie WVGGZ
De invoering van de Wet verplichte GGZ in 2020 wordt verdergaand geïmplementeerd en wordt gebruikt om een steeds sterkere verbinding te brengen tussen zorg en veiligheid teneinde escalatie van (zorg)crises zoveel mogelijk voor te zijn.
Buurtbemiddeling
In 2020 is een nieuwe samenwerking met buurtbemiddeling gestart om een afname in het aantal woonoverlast gerelateerde casussen te realiseren. Wijkagenten en woningcorporaties zijn actief betrokken bij deze aanpak. Er zijn inmiddels een aantal succes geboekt en er kan een afname in de woonoverlast worden gesignaleerd. Het doel is om deze samenwerking in 2021 verder te intensiveren en deze trend voort te zetten.
Zorg en veiligheidshuis
In 2021 wordt verder gewerkt aan de (door)ontwikkeling van een zorg- en veiligheidshuis Hollands Midden. Het zorg- en veiligheidshuis beoogt de aanpak van complexe casuïstiek te verbeteren door processen van zorg, veiligheid en sociaal domein meer te integreren
Toezicht en handhaving
De gemeente Voorschoten staat voor een veilige, gezonde, duurzame en leefbare omgeving waarin bewoners en bedrijven kunnen rekenen op kwalitatief hoge en transparante dienstverlening. Met de inzet van BOA’s verzorgt de gemeente een stevige impuls aan de leefbaarheid en veiligheid. Met de uitbreiding van de bestaande BOA-capaciteit van 2,6 Fte naar 5 Fte wordt meer slagkracht georganiseerd, de capaciteit is echter nog steeds beperkt.
Het verder investeren in kennis en professionaliteit zal de dienstverlening verbeteren. Het data en wijk-gestuurd werken zal verder worden uitgebreid, alsmede de professionaliteit door middel van training en opleiding op onder andere de thema’s jeugd, ondermijning en evenementen.